Tuesday, August 24, 2010

suasana hari raya

asslamalualaikum semua.arap2 korang sihat sentiase jer la yer! ok perasan tak yg kter da nak separuh puasa. cepatkan. rasa macam masa tue cam tak berlalu jer. and time nie jugak lah suasana hari raya tue mula na jengukkan diri. tiket raya pun habis kene jua; lepas sejam kaunter dibuka. tak kira la train ker, bas ker even flight pun mmg susah nak ade tiket kalau tak tempah awal2. well entry nie aku nal citer psal hari raya kat kelantan.
sebab aku rase raya kat kelantan adalah raya yang paling best. keluarga pun rmai and balik tuk same2 berkumpul tuk sambut hari raya. kalau cam family aku ktorang akan raya di kampung. malam before raya atau lebih dikenali sbg malam buat ketupat tue la yg best. mercun sane sni. dulu aku ingat lagi. elders akan buat bbq tuk orang yg buat ketupat,yg msak nasi impit or generally orang2 yg memasak la. as a appreciation tuk dorang sbb masak masakan hari raya! hee ~


ketupat kat kelantan lain skit and best 

then masuk pagi raya.sume kene bangun pagi sbb tkut nanti takut berebut bilik air.biase la kalau da rmai mmg mcm tue.sbb tue kalau kat kampung aku at least kene ade 3 tandas dlm satu rumah tuk senanglan time2 rmai orang nie la.mak2 sedara and pak2 sedara akan pergi ke masjid tuk solat sunat hari raya while aku and yg msih kire bwah umur la kdg2 xley pegi pown sbb kne sediakan hidangan hari raya bla bla bla.biasa la.buat benda2 yg xpenting tue.then,bila da habis solat tue msti umah ktorg yg akan kene serbu dulu sbb umah ktorg ade nenek aku orang plg tua kt kampung tue.so diorng dtg tuk show respect la.time nia jugak la budak2 yang tak cukup umur tue sibuk ikut aku sane sni buat muka comel xley blah sbb nak mintak duit raya.geram jer nak cakap "adik akak pown layak dapat duit raya lagi so jgn ikut akan ngan wat uka comel tak leh blah sbb akak xde duit raya nak bagi kat korang,"



sape la nak bagi duit raya rm50 sorang kat budak2 nie ?
rm5 pown belum tentu ag dapat

and sememangnye nie bukan suasana rumah aku kat kampung
sbb kat kampung lagi best !

the end

1 comment: