Thursday, December 15, 2011

Dan Sebenarnya

Hai guys,

Title post kali ni sikit punya cliche aku bagi kan ? Haha. Sigh. Sebenarnya banyak jugak nak bercerita. Tentang seorang Nia Mustika. Haha, omg gila skema ayat aku apa ke hal kena rasuk ke ? Okay, back to serious mode.

Hmm ramai yang cakap aku ni dikatakan okay dikatakan, bukan aku yang perasan cakap diri sendiri ni baik, so dikatakan kira masuk kategori perempuan baik la kalau nak diletakkan dengan dunia zaman sekarang yang memang la haih aku pun pening nak fikir. Nak cakap pun takut tersalah terbelit lidah jatuh rahang siap. 

Tapi bagi aku definisi baik tu dengan Nia Mustika, alahai jauhnya macam langit dengan bumi. Serius tak tipu. Kalau makna baik tu friendly well mungkin. Tapi itu pun dengan certain orang yang aku boleh buat kawan. Bukan dengan semua orang. Kalau makna baik tu diterjemahkan secara Islamnya, rasanya aku jauh sangat kalau nak diletakkan aku disebelah baik tu. Beza yang amat. Hatta kalau nak letak aku dalam satu buku, walaupun page lain-lain memang tak layak pun. 

Mama dengan Papa tak pernah tekankan sangat soal agama. Cukup khatam Al-Quran, solat lima waktu terjaga, puasa time bulan Ramadhan. Itu aku secara zahirnya. Bab bab aurat hmm tak banyak sangat pun yang aku belajar. Mama dengan Papa pun tak pernah nak mention ke nak naik suara satu oktaf kalau aku tak tutup aurat. Aku tak salahkan Mama atau Papa sebab dorang pun dibesarkan dengan cara begitu.

Aku kenal tudung time aku darjah tiga. Sebab time tu aku kena lantik jadi pengawas, so kena lah pakai tudung. Time tu tudung senget-benget pun mana nak jadi hal besar. Haha. So, time sekolah je memang pakai tudung tapi bila balik sekolah memang tak pakai. Kira on off la ni. Sampai la aku Form Two, baru nak belajar nak pakai tudung full. Hmm tapi bukan senang. Maybe sebab environment. 

Ingat lagi time tu baru balik sekolah, singgah satu bookstore. Bookstore tu baru bukak, jumpa kawan aku. Boleh pulak rupanya bookstore tu family dia yang punya. And one question yang buat aku snap tak ingat dunia "Kau kat luar memang tak pakai tudung ke ?" Mak aii, pedas gila terasa serius tak tipu langsung. Muka aku time tu takpayah cakap la, darah sikit pun tade. Time tu jugak rasa nak blah masuk kereta. Since then baru nak pakai full tudung kalau keluar tapi kadang kadang lupa jugak sebab tu bukan rutin sangat.

Masuk Form Four, after pergi umrah, Mama dah pakai full tudung. Aku pun ada jugak rasa nak pakai tapi haih betul lah orang cakap nak ubah diri sendiri tu susah. Ubah diri dari banyak segi. Aurat, baca Al-Quran, sosial antara lelaki dengan perempuan. One word, it's really hard.

Masuk UIA, seriously aku cakap aku culture shock. Time orientation week, aku punya gelabah tak payah cakap la. Time tu baru nak kenal wujudnya Mathurat. Baru nak kenal apa itu usrah. Banyak benda yang aku nak kena adapt. Susah. Orang lain laju je baca Mathurat macam dah ingat dalam kepala, aku je yang kelam kabut nak ikut. Memories.

Dekat UIA, banyak jugak benda aku belajar. Tudung nak kena on selalu, hubungan lelaki dengan perempuan hmm tu tak payah cakap la. Dulu, kalau lelaki dengan perempuan cakap, memang la dah kira jenayah besar kat UIA tu. And it's weird to me, sebab aku dulu kat sekolah mana reti nak jaga hubungan antara lelaki dengan perempuan. Satu gang tu dah macam adik beradik. Duduk satu kerusi, makan bersuap, makan nasi kadang kadang sepinggan, minum segelas, belajar sama sama, happy and sedih sama sama. 

Baru nak didikkan diri supaya bunyi azan, baca doa terus solat. Baru nak belajar baca Al-Quran tiap kali after Isya'. Baru nak belajar tiap kali lepas Asar, Mathurat insya allah kalau ada kesempatan baca. Baru nak belajar amalkan Yasin and Al-Mulk. Baru nak amalkan before study baca doa. Baru nak amalkan tiap kali lepas solat, nak kena zikir and doa.  Baru nak amalkan solat sunat hajat dan yang lain-lain. Bukan time nak dekat exam baru nak sentuh benda-benda macam ni.

Tapi kalau time balik rumah, tudung still on off. Tapi bila time dah duduk satu gang, masih nak balik pukul 1200 malam lepak sana sini satu gang. Banyak benda yang aku dah belajar, dan banyak benda jugak yang aku still susah nak ubah.

Dan aku disini sebagai seorang Nia Mustika, masih orang yang sama. Tak pernah nak berubah. Baru belajar mengenal Tuhan, baru nak amalkan apa yang patut, baru nak appreciate apa yang parents buat. Dan, after semua tu pun, tak banyak yang berubah !

P/S :
Dan aku tak pernah malu nak mengaku yang aku dulu,
adalah seorang manusia yang jahil. 
Manusia tidak pernah berubah.
Mereka belajar untuk hidup.

No comments:

Post a Comment