Saturday, July 23, 2011

Apa Aku Rasa

Hai guys. Hmph rasanya dah lama tak update blog kan ? Rindu jugak nak blogging kadang kadang tapi time cuti pun aku busy macam mana nak buat ! Well, aku ada satu benda nak cakap. Biarlah orang nak cakap apa pun, aku tak kisah dah. Aku dah letih kalau asyik nak jaga hati orang. Betul aku tak tipu. Last week, ada lah aku terima text cakap yang si polan tu nak cut off the whole friendship thing with me. Dia cakap dia dengar aku cakap rahsia dia dekat semua orang, yang aku made up stories pasal dia. Ouh please. Dia ingat aku ada masa ke nak made up stories segala. Jawapan aku TAK okay tak.

Dia cakap selama ni dia anggap aku kawan baik dia. The point is aku tade pulak pernah cakap yang aku ni kawan baik dia jugak. So, maknanya aku tak terikat dalam perjanjian 'BFF never talks behind each other's back' sebab dia memang bukan kawan baik aku. Aku kenal dia since Form Three. Tu pun a few months before that year habis. Tapi nama dia aku dah lama dengar since Form One lagi. Tapi time tu aku tade la terasa nak kawan dengan dia pun sebab aku dah ada gang and sebab aku dengar dia macam ada something wrong. You know what I mean, guys ? Bagus. Senang bercakap dengan orang yang mudah faham ni. Well, okay la aku baik dengan dia sampai Form Four. Ye lah bila dah start kawan semua macam okay la. Bila orang tanya eh dia okay ke ? Beriya aku jawab haah okay la jugak. Fun. Mula mula ya disini aku nak cakap. Then bila aku dah kenal dia, aku rasa yang dia macam suka control orang. Itu ini semua lah. Semua benda pun nak kena in her ways. Tapi aku ni tak suka nak pergi sembur dia tetiba cakap yang dia ni suka control. Nanti gaduh, nanti orang cakap eh korang dah tak kawan dah. You know I hate high school dramas. Budak budak tak matang je main drama bagai ni. So, aku terima je ah. Buat tak tahu je. Tapi bila dah lama lama, bila dah banyak kali aku bagi chance, memang sumpah ah aku muak dengan perangai dia. Kepada dia, serius aku nak cakap sebenarnya time mintak UPU Form Five dulu, aku sangat berharap yang aku tak satu universiti dengan kau. SERIUS DISINI. Tapi nasib aku gila malang kan ? Haih, apa nak buat !

So, bermula la fasa baru aku di universiti. Di Petaling Jaya. Well, okay hidup kat sana. Boleh dikatakan I'll be happier kalau tade dia. Sangat happy sebenarnya. Tapi kalau ada pun, bukan tinggal kesan sangat. Don't make it a big deal. Tu prinsip aku. Since, aku the only kawan yang dia kenal which pada dia yang baik dengan dia PADA MASA ITU, kita orang memang selalu berkepit. Sampai taaruf week pun dia masuk gang aku dengan roomate aku. Paham tak bila time tu kita dah tak berapa senang dengan dia, kita nak kenal roomate baru kita yang memang boleh masuk gang, and tetiba dia masuk sekali. The whole picture jadi macam "Ermmmmm, ada something yang tak kena tapi apa dia eh ?'. Haa macam tu. Orang lain takkan nampak tapi sebagai pelukis cerita tu haah aku nampak. 

Everything went so smooth. Aku pun tade la nak terasa bagai sangat kan kecuali aku paling tak suka bila dia suka tolak kepala aku. Berjuta kali aku cakap aku tak suka pun dia tetap buat. Kadang kadang nak je bagi penampar sekali biar dia tahu apa aku rasa. Tapi aku ni boleh lagi tahan sabar. Hmph, kalau kau tengok orangnya, okay la, comel kecik kecik gitu. Aku ingat lagi dia cakap dengan aku ;

Nanti kalau ada orang nak tackle aku, kau ingatkan aku supaya buat tak peduli tahu.

Haah, nanti aku ingatkan kau. Kalau ada mana mana mamat handsome ke tak handsome ke tackle kau, aku kena cakap, kau jangan peduli weh, Luka lama tak sembuh lagi.

Well, and out of the blue, ada la mamat ni pergi tackle dia. And aku pun jalankan lah tugas aku cakap apa yang dia suruh aku cakap dulu. Sebab aku kan kawan yang baik. And boleh pulak dia keluarkan ayat macam ni ;

Tak boleh, Nia. Situasi sekarang ni lain. Dia cakap dengan aku kalau aku tak terima dia, dia nak bunuh diri.

Time tu nak je cakap, what the fucking rubbish are you talking about ? Weh kau ingat ada ke orang nak buat macam tu. Kalau betul pun dia nak buat macam tu, orang macam tu tak layak masuk U lah. Orang macam tu patut masuk pusat pemulihan hati lara tu. Aku cakap lagi apa yang dia suruh aku cakap. Banyak kali. Setiap kali dia tanya aku pasal mamat tu, aku ingatkan lagi. Tapi ye lah, siapa lah aku ni kan. Cinta memang buta. Eeww eeww. And then dorang couple. And aku sebagai kawan yang baik lagi, support lah hubungan dorang tu. Time tu aku dah banyak spend time dengan roomate aku ngan gang budak sebelah. Kita orang buat semua benda sama sama. Birthday parties. Hanging out. Shopping. Everything. Kadang kadang tak sempat nak layan dia. Tapi aku tak kisah sangat sebab time tu aku rasa, okay lah dia dah balak, mesti balak dia jaga dia. Itu apa yang aku rasa time tu. Yang lain lain tade la sangat.

Then, kita orang masuk semester terakhir. Time tu aku dengan dia erm so so lah. Dia buat benda such as mungkir janji dengan aku. Cakap nak teman aku pegi Sunway then tetiba a day before dia dah keluar pergi mana entah aku taknak ambik tahu. Aku tak kisah lagi. Dia bagi hardisk aku yang penuh gambar gambar aku  tak pakai tudung, aku dengan roomate aku tak pakai tudung, aku dengan orang sebelah tak pakai tudung dekat balak dia tak mintak kebenaran aku, aku cool lagi bila dia bagi alasan dia tak terfikir langsung pasal tuu. Tapi nak jugak cakap, aku beli hardisk tu sebab aku nak letak benda benda personal aku lah, takkan nak bagi kat orang pinjam tak mintak kebenaran aku haa. Well, kalau aku tak baik lagi taktahu aa nak ambik word apa lagi kan nak ganti word baik tu ! Just kidding. Chill okay.

Aku budak program a year and a half and dia dua tahun and sikit pun aku tak bangga sebab aku tahu aku deserve jadi budak program a year and a half. So, that means yang aku akan ke main campus awal satu sem dari dia. Time tu, rasa je nak sujud syukur sebab at least for one sem dekat sana, dia tak wujud, walaupun gang roomate aku kena separate sebab dorang kena pergi another main campus kerana perbezaan course. Faham tak korang apa yang aku nak cakap pasal perbezaan course so campus lain lain ? You guys bijak, I'm sure you guys akan faham. Aku jumpa kawan kawan baru. Awesome. Yang cakap straight forward, yang tak suka high school dramas macam korang korang korang, yang suka keluar sana sini dan yang penting otak dorang macam aku. And pasal dia, sumpah aku lupa dia wujud. A few months dekat main campus, tetiba dia text aku, status FB kau pasal aku eh ? The fuck, ingat aku care gila pasal kau ke ? Eeewww. Then, aku cakap dalam hati kau nak terasa pun boleh. Tapi dalam text aku type camni 'Eh tak status tu untuk Tembikai, Banana and Z Zain je. So, takyah nak terasa bagai.' Sebab aku tahu, dia drama queen, she'll make a huge story about it. Sebab tu aku cakap macam tu. Aku kan penganalisis masalah terbaik. Hahaha.

Then, aku cuti sem dua bulan. Dua bulan, bro. Lu ingat senang ke nak dapat cuti dua bulan, puasa raya semua kat rumah. Heaven tuu. Time aku tengah happy happy, dapat pulak text macam ni ;

 Aku tak sangka kau macam ni. Sanggup kau mengata aku and reka reka cerita segala. Sanggup kau bagitahu orang itu ini. Aku percayakan kau tahu tak.

Ouh please lah. So called drama queen betul. Ingat aku nak habiskan duit satu sen aku nak reply text kau. Hell NO. Ingat aku nak ambik port ke bila kau text aku macam tu ? Hell NO lagi. Habis yang kau pergi cerita pasal rahsia family aku itu ini, tade pun aku nak kecoh satu dunia, menangis segala bagai. Tade. Aku cool je. Kau tahu tak betapa aku try nak mula hidup baru. Of course kau tak tahu sebab kau bukan aku and aku take benda tu cool, orang ingat aku takkan kisah kau nak bercerita itu ini pasal aku. But you know what, hell no, aku sangat kisah.  Ouh btw, aku cerita dekat sorang je, tu pun sebab dia tanya aku pasal hubungan cinta empat segi tak normal kau and heroin kedua (kau heroin ketiga) tu kawan dia. Kau tahu kenapa aku cerita dekat dia ? First, dia dah tahu a part of the story yang mana part tu pun aku tak tahu okay. Second, aku dah stress gila bila aku terpaksa dengar ehem ehem ehem tu bercerita pasal kau. Betul ehem tu cakap ;

Bukan salah kau Nia, kalau dia nak buat diri dia famous dengan sendirinya. Nak buat orang mengata itu ini pasal dia. Bukan salah kau. So, kau takyah nak fikir sangat.

Hmph bila dah kumpul kumpul cerita kau haah memang boleh buat novel meletup box office siap menang Nobel Prize lagi haa *ppffttt so high school* and bila aku gather dengan gang aku which kau terasa hati sebab kalau kita orang nak jumpa, aku tak tagged nama kau sekali *Whips hair* *Aku tak rasa nak kisah kalau kau terasa ke tak* *OMG So high school*, of course one of the stories memang pasal kau. But you know what, story kau dua setengah minit pun tak sampai weh. Thanks sebab terasa diri kau tinggi, sampai keje aku nak bercerita pasal kau je. 

Ouh yeah, kau cakap aku reka cerita. Yeap memang salah aku pergi cerita pasal kau dengan kawan aku. Aku cerita with the fact yang 'WE ARE NOT A BFF' and admit it girls tipu kan kalau korang tak story pasal girls lain bila dah ada sleepover bila dah gathering bagai tu kan ? There is nothing interesting with sleepover without something called 'mengumpat'. I'm not the only one. And yeah, aku sumpah cakap kenapa F and J boleh tahu  adalah sebab time tu dorang tumpang aku nak pegi kenduri rumah R, sumpah tak sedar dorang ada time aku cakap pasal kau. Kau boleh tanya S, sebab dia pun ada sekali. Berbalik pasal reka cerita, ouh so no no no, aku dapat cerita kau, dari sumber yang sangat boleh dipercayai. Sangat. Yang dah tension dengan perangai kau. Kesian dia. Ouh lupa, kesian aku jugak sebenarnya nak kena tadah telinga dari kau, dari ehem ehem ehem lagi. Sebab aku ni memang a good listener.

Just a reminder kalau betul pun kau nak kata aku sebar cerita kau itu ini, well kau pun apa kurangnya. At least apa yang aku cerita, sampai ke negeri lain pun tahu dah pasal cerita kau tu. Takpayah aku nak cerita bagai lebih lebih pun. Tak macam kau, pergi cerita benda yang kau pun tahu aku taknak orang tahu langsung pasal tu. Well, as expected from you. 

Kau ada cakap sikit pun kau tak pernah mengata aku. Are you sure ? Sikit pun tak ? Boleh percaya ke ? Sebab tu bukan apa yang aku dengar. Kalau kau pakai tudung labuh, pegang Al-Quran 24/7, haah aku mungkin akan percaya but NO, kau tak. Aku yang kenal kau selama lima tahun, aku yang rasa apa yang orang lain tak rasa. Kau boleh nak yakinkan aku yang kau tak pernah kencing aku sikit pun tapi bagi aku statement kau macam ah statement orang gila yang cakap dia tak gila. Before cakap itu ini pasal aku, aku just nak ingatkan kau balik, sapa yang beriya teman kau menangis time kau gaduh dengan balak kau, sapa yang nasihatkan kau apa yang patut dinasihatkan, siapa yang jadi pendengar setia kau time kau ada masalah, siapa yang sanggup almost terlepas flight semata mata nak teman kan kau ambik IC kau yang tertinggal. Well, just a reminder. Jangan ambik hati. 

Since kita masuk U haah aku tak kenal kau lagi. Kau boleh kata aku berubah itu ini, tapi setahu aku kau yang lari dari dunia nyata. Mungkin kau lupa tapi kau pernah cakap dengan aku kenapa aku suka pakai baju atas punggung. Lifestyle kita berbeza so jangan memandai nak nasihat aku itu ini kalau future kau tu, kau tak boleh nak guarantee lagi yang kau akan pakai baju muslimah and so called baju labuh mana pun sampai kau mati. Well, as expected lagi, kau memang tak kekal pun. Kau dah start pakai kemeja sama macam aku, pakai jeans. Pakai jubah then keluar tukar pakai jeans. MACAM AKU. Well, aku tak kisah lah sebab aku memang macam ni dari dulu. And kalau betul kau nak cut off friendship kau dengan aku, reason dia nak kena betul. Serius cakap, aku sikit pun tak kisah. It's not a big deal pun. I'm relieved sebab aku tak perlu berpura pura yang aku suka dekat kau dah. But it is a big deal bila kau nak cut off friendship kerana perkara yang aku tak buat. Memang aku bercerita pasal kau tapi aku tak pernah reka cerita. That's all.

Kalau kau baca entry ni, aku just nak say sorry kalau aku ada tolak kepala kau, kalau aku ada buat kau terasa hati, kalau aku ada terpecah rahsia yang sememangnya kau nak simpan, kalau aku ada bagi hardisk kau dekat balak aku tak mintak permission kau (Siapa entah yang buat semua ni kan ? I wonder that). And yang penting haah aku nak say sorry sebab aku bercerita pasal kau dengan gang aku. Sumpah terlepas cakap dengan orang yang tak sepatutnya. But not to the made up stories one. Sebab aku tak buat benda fitnah macam tu. Seteruk teruk aku pun, aku tahu hukum fitnah tu apa. Thanks sebab selama ni kau jadi kawan aku. Thanks sebab selama kau jadi kawan aku, kau ajar aku dengar lagu nasyid walaupun kejap je. Kalau kita jumpa nanti accidently, aku buat macam tade benda yang berlaku antara kita sebab aku professional and aku TAK SUKA HIGH SCHOOL DRAMA. And, aku harap kau pun boleh buat benda yang sama.

There are times when I was at fault, and at another time, I wish I had never knew you. But for all I know, fate is something God has made perfectly for me. 

I learned to live half alive. 
;)

2 comments:

  1. Hey babe. Chillex okayy. She doesn't deserve you as a friend. Tambah tambah BFF. #gotohellwiththatfuckinggirl Just stay cool and keep smiling cos that will hurt her damn much. You manis bila senyum (:

    ReplyDelete
  2. Hey sayang, thanks babe. Memang tengah chill. I'm just wanna spill out what I really feel after a few years ;)

    ReplyDelete